معرفی فریمورک Flutter

سلام دوستان با مقاله معرفی مقدماتی flutter در خدمت شما هستم.

در سال ۲۰۱۷, شرکت Google در کنفرانس Google I/O یک ابزار جدید open source برنامه نویسی موبایل به نام Flutter را معرفی کرد.

در ابتدا ممکن است Flutter را در کنار باقی ابزار مشابه مانند React Native, Xamarin, Ionic, PhoneGap قرار دهیم. استفاده از هریک از این ابزار مزایا و معایبی دارد. اما در این مقاله قصد داریم تا قدرت Flutter نسبت به ابزار مشابه آن را بررسی کنیم. Flutter امکانات بسیار خوبی دارد که در نگاه اول برای برنامه نویسان اندروید ممکن است بسیار جذاب باشد.

Flutter چیست؟

Flutter یک Software Development Kit و یا به اختصار SDK است که فرآیند تولید نرم افزار هایی با کارایی بالا و ظاهری زیبا را تسهیل می‌نماید. این SDK هم برای سیستم عامل های IOS و اندروید قابل استفاده است. Flutter ابزاری برای برنامه نویسان موبایل است تا بتوانند برنامه هایی با ظاهر زیبا و به صورت Cross platform ایجاد کنند. پروژه هایی که خروجی آنها بر روی انواع platform ها قابل اجرا باشد را Cross platform گویند.

در Flutter از زبان برنامه نویسی Dart که توسط شرکت Google توسعه یافته است, استفاده می‌کند. اگر تا پیش از این از زبان جاوا برای برنامه نویسی اندروید استفاده می‌کردید, این زبان بسیار به زبان جاوا نزدیک است. همچنین بجای استفاده از XML, از Layout Tree در Flutter استفاده می‌شود. Layout Tree ها با استفاده از Widget ها شکل می‌گیرند و برای پیاده سازی اجزای ظاهری باید آنها را در Widget ها پیاده سازی کنیم.

اکنون به ویژگی های کدنویسی آن می‌پردازیم.

Hot Reload

یکی از ویژیگی های بسیار کاربردی در برنامه نویسی اندروید, امکان Instance Run است که وقتی یک برنامه را Build می‌کنیم تنها کد هایی که نسبت به نسخه قبل تغییر یافته اند, در برنامه اعمال می‌شوند. به این ترتیب اجرای کد نوشته شده بالاتر می‌رود. در Flutter نیز این امکان وجود دارد. Instance run در Flutter به اندازه بارگذاری مجدد یک صفحه وب سریع است. اما Hot Reload محدود به سرعت اجرا نمی‌شود. اگر برنامه شما یکسری تغییرات در ظاهر خود داشته باشد که توسط کاربر استفاده کننده ایجاد شده است, Hot Reload این تغییرات را نگهداری می‌کند. برای مثال فرض کنید یک Label داریم و با کلیک بر روی یک دکمه رنگ آن به رنگ سبز تغییر کرده است. حال اگر برنامه را مجددا اجرا کنیم, رنگ Label در آخرین وضعیت خود, یعنی رنگ سبز باقی می‌ماند.

مجموعه ای از آیتم های Material

از دیگر ویژگی های این Framework این است که مجموعه ای از آیتم های Material را در خود دارد. دو دسته آیتم ظاهری در این Framework قرار دارد که Material Design برای اندروید و Cupertino برای IOS استفاده می‌شود. انتخاب و پیاده سازی هریک از این اجزا ظاهری بسیار آسان است و به این ترتیب به برنامه نویسان کمک می‌کند تا در زمان کد نویسی صرفه جویی کنند. نکته قابل توجه در آیتم های ظاهری Flutter این است که دیگر نگرانی بابت تغییر ابعاد صفحات در گوشی های گوناگون نیستیم و کد های نوشته شده در ابعاد مختلف تغییر نمی‌کنند.

گاهی برنامه نویسان نیاز دارند تا Theme برنامه های IOS با Theme برنامه های اندروید متفاوت باشد. این امکان نیز در Flutter قرار داده شده است که بتوانیم برای یک کد مشخص, Theme های گوناگونی را تنظیم کنیم.

Package ها

یکی از مواردی که برنامه نویسان برای شروع یک زبان برنامه نویسی به آن اهمیت می‌دهند, تعداد Package هایی است که در آن زبان قابل استفاده است.  Flutter تعداد زیادی از package ها مانند Firebase, Http Request و تصاویر را پشتیبانی می‌کند.

local_offerevent_note شهریور ۲۱, ۱۳۹۷

account_box hamed


local_offer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *